Wednesday, June 05, 2013

vitamin mengandung

Antara perkara penting yang harus dijaga sepanjang tempoh kehamilan adalah pemakanan kita
tak boleh lari daripada ambil vitamin sebab nak harap zat makanan yang kita ambil belum tentu mencukupi
orang yang macam aku ni memang jenis makan main belasah
tak ikut piramid makanan pun..asal sedap kat tekak aku je
so sangat lah penting ye vitamin ini
untuk 3 bulan pertama aku cuma ambil asid folik
bulan seterusnya aku ambil multivitamin jenis prenavit yang dibekalkan klinik
pil dia colour pink, manis pulak tu..buat aku confuse je nak isap ke telan
at last aku telan la..tak kan isap dak
sebiji sehari je
prenavit
 

Memandangkan perut aku ni tak berapa tahan susu
bila minum je jadi angin & sebu..paling teruk cirit birit
aku terpaksalah ambil pil kalsium je untuk memenuhi keperluan kalsium yang meningkat sepanjang kehamilan ni
nak harapkan multivitamin je macam tak cukup, so aku tambah makan ostematrix dari Shaklee
tapi aku makan 2 biji ke 3 biji je sebelum tido, yang disaran 4 biji sehari
dia punya pil kemain besar lagi..
yang aku tak tahan bau tepung macam kuat sangat, mungkin aku alah bau vitamin ni kot
tak pernah lak aku dengar orang complaint bau vitamin ni
setiap kali nak makan tak sah la kalau aku tak 'uwek'
tapi aku tak muntahkan la vitamin ni..sayang wo..

ostematrix Shaklee
 
Yang akhir ni aku baru je ambil kat inhouse klinik kat ofis aku
aku cerita kat akak nurse tu aku tak leh minum susu
pil kalsium yang ada lak kadang tu susuh nak makan sebab tak tahan bau
dia suggest aku makan kalsium yang sedap ni
rupa macam sugus..rasa macam coklat..sapa yang tak nak
nak makan pun aku sorok-sorok takut Naylee nampak
kang dia ingat ni gula-gula, mau dia balun sebotol
 
macam gula-gula
 

So pada mom to be..jangan culas makan ubat ye..penting ni
demi kesihatan baby yang dikandung & kesihatan diri sendiri


No comments:

Post a Comment