Wednesday, October 02, 2013

Pengalaman bersalin anak ke-2

Alhamdulillah selamat bersalin masuk minggu ke-38, awal 10 hari dari due date
08.09.2013, khamis (raya pertama)
Tiada tanda2 nak bersalin. Aku pulun makan rendang ketupat macam tak ada hari esok..risau kot terberanak sebelum sempat makan semua tu
Tengah hari kami sekeluarga keluar menziarahi keluarga ayah long di Labis dan terus balik kampung ayah mertua di Batu Pahat
Malam tu jugak kami balik Segamat semula, tak bermalam ni Batu Pahat
Alasannya takut aku tetiba nak beranak
Sampai Segamat nak dekat pukul 12 malam, penatnya..
09.09.2013, Jumaat (raya ke2)
Pukul 3pagi aku terjaga sebab sakit perut
Ingat nak sambung tidur balik tapi tak boleh lak
Aku fikir mungkin aku sakit perut nak membuang kot
Nak tak nak aku kena pergi toilet, memang betul nak membuang
Aku fikir boleh la sambung tidur balik tapi perut ni masih sakit..
Sah la ni contraction nak bersalin cuma selang masa masih jauh lagi
Oleh kerana terlalu mengantuk aku cuba gak lelap
Setiap kali sakit aku mengerang kecil, mata tak buka, betul mengantuk dan penat
Pukul 7pagi aku bangun ke toilet tengok ada bloody show
Memang nak kena pergi hospital la jawabnya
Kejut hubby, bagitau mak ayah mertua dan aku terus mandi dan bersiap
Sempat lagi bersarapan, dalam pukul 10.30pagi kami gerak ke hospital segamat
Sesampai je terus cek ve dan masuk ubat lawas..dah buka 3cm
Cek ctg 2x sebab yang pertama carta jantung baby tak cantik, yang kedua dah okey
Terus kena duduk wad tapi doctor cakap kalau sampai esok tak bersalin, boleh balik rumah
Menjelang pukul 9malam contraction makin kuat tapi aku masih lagi boleh berjalan
Alhamdulillah rezeki dapat duduk bilik seorang, boleh la hubby teman
10.08.2013, Sabtu (raya ke3)
Pukul 2.30pagi rasa tak tertahan lagi sakitnya
Aku mintak nurse cek ve, tengok dah 5-6cm
Pukul 3.30pagi tolak masuk labour room
Aku mintak ubat tahan sakit, dapat la injection kat punggung
Lega sikit tapi bila contraction aku masih sakit, cuma aku dapat lelap selang masa setiap contraction tu
Pukul 6.20pagi doktor pecahkan air ketuban, masa ni dah buka 8cm
Lepas tu baru rasa gesaan nak bersalin, kalau tak sakit je
Pukul 6.55pagi aku dah rasa nak push sangat
Tak sempat hubby masuk, baby dah selamat keluar pukul 7.06pagi
Aku alami koyakkan yang besar sebab masa push tu aku terangkat bontot
Menjawablah aku masa nak jahit tu
Kemain lama lagi, dekat kul 7.35pagi baru siap semua
Doktor cakap koyak sampai bontot, kalah anak pertama koyaknya
Sebelum keluar labour room, nurse cek balik jahitan
Boleh pulak ada part yang tak berjahit
Terpaksa aku menanggung sakit kena jahit lagi sekali..
Hanya Allah yang tahu sakitnya
Serik aku sekejap
Apa pun semua dah selamat
Tambah anak lagi? Tunggu la 4 5 tahun lagi.
Masih tak serik rupanya

No comments:

Post a Comment